onsdag den 30. april 2008

Workshop: DKK-faget ift. Pædagogisk arbejde med børn i daginstitutioner

Vi tog en runde om hvad vi arbejdede med i undervisningen og hvad vi var optaget af lige nu.
Deraf udsprang 5 temaer:
Sprogerobring ( i modsætning til sprogstimulering):
Hvordan får vi tendensen til at gå i retning af den aktive sprogtilegnelse i stedet for den pegefingerhævende sprogstimulering. Vi kunne tænke os et kursus hvor det videnskabsteoretiske grundlag var et andet end fx det vi er blevet præsenteret for via fx Dorte Bleses.
Krop:
Inspireret af Herdis Toft talte vi en del om de dele af vores undervisning der indeholder (de studerendes)krop og æstetiske udtryksformer. Men også om det lille barns brug af kroppen til at erobre verden med.
DKKfagets identitet:
Hvordan får vi både samarbejdet og adskilt os fra andre fag. Tværfaglighed. Afgrænsing/udvanding. Kulturdelen.
Praktik:
Vi skal også stille krav til praktikken, hvordan adskiller vi os fra drama/udtryk/musik eller andre fag, der stiller små opgaver. Nogen havde gode erfaringer med at gøre allerede
0-6årsområdet:
Hvordan gør vi det attraktivt for de studerende som et område der eksisterer og skal ses på i egen ret?

Ingen kommentarer: