torsdag den 24. april 2008

Herdis Tofts oplæg

DK i Dag - DKK-fag
Herdis Toft
Lektor i børne- og ungdomskultur
Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier
Syddansk Universitet
herdistoft@ifpr.sdu.dk
Dansk, kultur og kommunikation

Signalement af fag
indsigt, grundlag, støtte, fokus, forudsætninger
Faglige kompetencemål
planlægge, udføre, dokumentere, evaluere, støtte, understøtte, analysere, vurdere, kommunikere, hensyntage
Centrale kundskabs- og færdighedsområder
kundskab om og færdigheder i

DKK-fag: KULTUR
Signalement af fag, 2. Faglige kompetencemål, 3.Centrale kundskabs- og færdighedsområder

(1) kulturforståelse
(1) kulturelle udtryksformer
(1) kulturelle fællesskaber
(1) kulturel sammenhæng for pædagogisk arbejde
(2) kulturens betydning for brugeres liv og udtryksformer
(2) modtagerens kulturelle baggrund
(3) kulturbegreber, herunder æstetiske og antropologiske
(3) kulturelle processer
(3) kulturmøder
(3) kulturel mangfoldighed
(3) kulturelle fællesskaber udtrykt gennem lege, ritualer og traditioner
(3) æstetiske læreprocessers dannelsesmæssige og kulturelle betydning
(3) forestillinger og normer af etisk, æstetisk, ideologisk og religiøs karakter

DKK-fag: KOMMUNIKATION
1. Signalement af fag, 2. Faglige kompetencemål, 3.Centrale kundskabs- og færdighedsområder

(1) kompetence til at udtrykke sig
(1) pædagogens professionelle mundtlige og skriftlige kommunikationsevne
(2) pædagogens kommunikative færdigheder
(2) brugerens kommunikative kompetencer
(2) pædagogens evne til at kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt gennem mundtlige, skriftlige og mediebaserede formidlingsformer
(3) skriftlige, mundtlige, mediebaserede og digitale kommunikations- og formidlingsformer, herunder retorik og genrer

DKK-fag: SPROG
1. Signalement af fag, 2. Faglige kompetencemål, 3.Centrale kundskabs- og færdighedsområder
(1) sproglige udtryksformer
(2) pædagogens støtte af mundtlig og skriftlig sprogtilegnelse
(2) pædagogens støtte af sprogudvikling
(3) sproglig udvikling, herunder sprogets funktion, indhold og form samt tosprogethed, andetsprogstilegnelse
(3) fortællinger, fiktions- og faktalitteratur, billedsprog, rim og remser

Udfordring Nr. 1: Hvad er Kultur?

noget man har – eller stræber efter at få?
noget man er – eller har været – eller bliver?
noget man gør – eller ikke kan lade være med at gøre?

Kultur med stort K eller med lille k?

Udfordring Nr. 2: Hvad er Kommunikation?

kommunikativ: en kompetence man har – eller stræber efter at få?
kommunikativ: noget man er – eller har været – eller bliver?
kommunikativ: noget man gør – eller ikke kan lade være med at gøre?

Kommunikation med vilje eller vanilje?

Udfordring Nr. 3: Hvad er Sprog?
sprog: noget man har – eller stræber efter at få?
sprogbruger: noget man er – eller har været – eller bliver?
sprogbrug: noget man gør – eller ikke kan lade være med at gøre?

Sprog som Sprogsystem eller Sprogbrug?

Udfordring Nr. 4: Hvilket Perspektiv?

den professionelle pædagogs?
brugerens?
modtagerens?
børn, unge og voksne med særlige behov?

Perspektiv: Institutionelt eller Funktionelt?

Udfordring Nr. 5: Hvilken kanon?

Kulturkanoner
Kommunikationskanoner
Sprogkanoner

Skyder vi spurve med kanoner?


Udfordring Nr. 6: Hvor blev kroppen af?

Kultur som Krop
Kommunikation som Krop
Sprog som Krop


Hvor er pædagogens krop
– og hvor er børn, unge og voksnes krop?



Ingen kommentarer: